Saturday 11 June 2011

~Di Kala Malam itu.......DIA "melihat" Kita~

Fuuuhh~ baru 3 pagi. Subuh pun lambat lagi nih....malam sejuk2 lagi, mata kuyu2 lagi.."adui, nak bangun ke idak haa....kang da basah2 (wudhuk) susah plak nak sambung tidur..." lalu, ditarik lah selimut tu sambung tidurnyaa.......

"Yes!!! senang je kerja kita!! ko "kencingkan" je mata dia tu...layu lah dia nak mengadap TUHAN..hahaha" mungkin itu lah yang disorakkan syaitan-syaitan dan iblis demi nak menyesatkan dan melalaikan cucu-cicit Adam....sebagaimana yang disumpahkan oleh mereka di hadapan Allah SWT.

 (sekadar hiasan.sumber:/www.google.com.my/search?q=orang+tahajud/images)

"Iblis menjawab : "Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan menghalangi mereka dari jalan Engkau yang lurus. Kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan belakang mereka, dari kanan dan kiri mereka dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat)." (Al-A'raf : 16-17)


Adui, kalah lagi kita dengan syaitan ni!!.....kita pun kata kita cinta kan Allah SWT, tapi apa sumbangan kita dalam membangunkan siar Islam...persediaan dalam diri kita..belum lagi kita katakan cukup kita mencintai Allah...
Bila dikatakan rasa suatu pengorbanan kita yang semahunya menunjukkan kecintaaan kita kepada Allah SWT...salah satu usaha untuk kita (muhasabah diri sendiri) ...ialah..bangun sedikit masa kita pada malam hari untuk mengadu apa-apa sahaja kepada Allah, di kala manusia lain lena tidur bersama mimpi mereka...



“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah solat tahajjud pada waktu malam, selain daripada sedikit masa (yang tidak dapat tidak untuk berehat) iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya: dan bacalah al-Quran dengan tartiil”
(Surah al-Muzammil ayat 1-4)

Mendidik hati ini untuk berkorban ke jalan Allah, maka kecintaan yang tinggi kepada Allah SWT adalah penting untuk disemat dalam jiwa setiap manusia...apa kah kita tidak menyedari bahawa kita sentiasa dalam perhatian Allah setiap masa dan ketika, bayangkan lah jika Allah tidak mahu "mengendahkan" kita lagi..........ALLAH....

 
“Ahli-ahli Kitab itu tidaklah sama. Di antaranya ada golongan yang (telah memeluk Islam dan) tetap (berpegang kepada ugama Allah yang benar) mereka membaca ayat-ayat Allah (Al-Quran) pada waktu malam, semasa mereka sujud (mengerjakan sembahyang).
Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), dan mereka pula segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah dari orang-orang yang salih.
Dan apa sahaja kebajikan yang mereka kerjakan, maka mereka tidak sekali-kali akan diingkari (atau disekat dari mendapat pahalanya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertaqwa.” 
                                                                                                                          (Ali Imran: 113 – 115)

                          (sekadar hiasan.sumber:/www.google.com.my/search?q=orang+tahajud/images)

Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah “sembahyang tahajjud” padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu – pada hari akhirat – ditempat yang terpuji.” 
                                                                                                                          (Al Isra: 78-79)



Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Pada setiap malam di sepertiga terakhir pada bahagian malam, Allah turun ke langit dunia, dan berseru: “Siapa yang memanggil-Ku, maka Aku pun akan menyambutnya. Siapa yang memohon kepada-Ku, Akupun mengabulkannya. Dan siapa yang memohon ampun, maka Aku pun mengampuninya.” 
                                                                                         (HR Bukhari, Malik, Muslim dan Tarmizi)


“Daripada Ibnu Mas’ud r.a. ia berkata: “Pernah diceritakan seorang sahabat kepada Rasulullah s.a.w., bahawa ada seseorang yang sepanjang malam tertidur lena, tidak pernah bangun sedikitpun untuk solat. Rasulullah menjawab: “Telinga orang itu telah di kencing oleh syaitan.” 
                                                                                         (HR Bukhari, Muslim dan Nasa’ie)


*sumber ambilan nas:  
http://www.ammaridris.com/fadhilat-qiamullail-mengikut-al-quran-as-sunnah


tak yakin kah lagi kita dengan janji Allah? masih ego kah lagi kita ..ayuh saudara semua(muhasabah diri sendiri).... mari kita merendahkan diri kepada Allah dengan memenuhi salah satu tuntutan iaitu..memperuntukkan  masa di malam hari untuk bersama Allah SWT...itu lah antara waktu2 terbaik Allah mendengar rintihan hamba2Nya........ALLAH,bantu lah kami yang lemah ini.....

                              (sekadar hiasan.sumber:/www.google.com.my/search?q=orang+tahajud/images)

2 comments:

  1. peringatan yang bagus. insafff T___T

    syukran...

    ReplyDelete
  2. pringatan untuk sya juga.......insaf (T_T)
    syukran juga..

    ReplyDelete